Fredrik Schwenk (* 1960)

Picture of Fredrik Schwenk

was born in Munich, Germany in 1960. He studied history of arts and history of theatre at Ludwig-Maximilians-Universität in Munich and composition with Wilhelm Killmayer at Hochschule für Musik und Theater in Munich. He finished his studies holding a masterclass-diploma in 1987. He received a grant for Cité Internationale des Arts in Paris in 1989. From 1991 to 1993 he was initiating and leading the opera workshop at the International Youth Festival in Bayreuth. He was one of the foundation members of the A*DEvantgarde e.V. projects of contemporary music. Together with Moritz Eggert he was chairman until 1999. In autumn 2000 he moved to Hamburg as a professor for musical theory and composition at the Hochschule für Musik und Theater der Freien und Hansestadt Hamburg. He got a comission for a orchestral piece for European Cultural Capitals in 2007, Hermannstadt (romania) and Luxemburg. Together with Peter Michael Hamel he is chairman of Studio 21 (sponsored by Zeitstiftung) in Hamburg. Fredrik Schwenk won many national and international prizes, for example the first prize of Fondation Hindemith (Blonay CH 1990), the Kulturförderpreis of the city of Munich (1992), the Carl-Orff-prize for contemporary music theatre (Munich 1995), the award of Siemens-Kulturstiftung for A*DEvantgarde (1997) and the Reinl-prize (Vienna 1998). He lives and works in Hamburg and in Sanspareil-aux-Truches. 

wurde 1960 in München geboren. Er absolvierte ein Kunstgeschichts- und Theaterwissenschaftsstudium an der Ludwig-Maximilians-Universität in München sowie ein Kompositionsstudium bei Wilhelm Killmayer an der Hochschule für Musik und Theater in München, welches er 1987 mit einem Meisterklassenpodium abschloss. 1989 erhielt er ein Stipendium für die Cité Internationale des Arts in Paris. Von 1991 bis 1993 leitete er den Opernworkshop des Internationalen Jugendfestspieltreffens in Bayreuth. Zunächst Mitinitiator und Gründungsmitglied war er von 1992 bis 1999 zusammen mit Moritz Eggert Vorstandsmitglied des A*DEvantgarde e.V. Projekte Neuer Musik. Im Herbst 2000 folgte er einem Ruf als Professor für Musiktheorie und Komposition an die Hochschule für Musik und Theater der Freien und Hansestadt Hamburg. Zusammen mit Peter Michael Hamel leitet er das durch die Zeitstiftung in Hamburg geförderte Studio 21. Für die europäischen Kulturhauptstädte 2007, Hermannstadt und Luxemburg, erhielt er den Auftrag für ein Orchesterwerk. Fredrik Schwenk erhielt zahlreiche nationale und internationale Auszeichnungen, darunter den ersten Preis der Fondation Hindemith (Blonay CH 1990), den Kulturförderpreis der Stadt München (1992), den Carl-Orff-Preis für zeitgenössisches Musiktheater (München, 1995), den Sonderpreis der Siemens-Kulturstiftung (für A*DEvantgarde 1997) und den Reinl-Preis (Wien 1998). Er lebt und arbeitet in Hamburg und in Sanspareil-aux-Truches.